Tuesday, April 16, 2013

salam rindu dari langit tuhan...........

Sudah terlalu lama saya meninggalkan blog tanpa cerita dr dunia..sungguh alam maya itu penuh misteri..terkadang manusia terikat dgn hati walau tidak mengerti dan tidak mengetahui yang empunya diri..banyak sudah email yang saya perolehi dari pembaca2 yang bertanya khabar..khuatir pada sakit mistik saya mungkin.. Saya kini sudah berada di alam pekerjaan.. tidak pernah sekali terdetik dalam hati bahawa dunia saya berubah sekelip mata..sesekali saya ulang tatap kenangan sewaktu di awal alam sakit…foto2 sebelum saya sakit..luluh jiwa lemah..saya hamba dan akan kekal sebagai hamba..saya layak di uji..Cuma ego manusia lemah seperti saya tergugat setiap kali terdengar bisikan cemburu dengan kejayaan orang lain.. sungguh syaitan itu mahkluk yg sgt berpegang pd janji..akan dia sesatkn dan berusaha sedaya mungkin untuk sesatkan cucu cicit adam..maka saya tidak terkecuali… Sepanjang sudah hampir 6 bulan bekerja..jujur..saya tidak pasti dengan dunia yang saya tempuhi..walau suasana nya suasana biasa bagi saya…maklumlah..ibu saya juga kakitangan kerajaan yang bekerja di hospital..saya menumpang ihsan dr kredibiliti ibu untuk di kenali..menjadi kerani..mungkin profesion murahan bagi seorang anak melayu yang tidak punya kelulusan.. Saya tempuhi hari2 biasa dengan kekuatan yg ada..terkadang sakit yg amat..sy bawa diri ke surau dan tidur..Allah shj yg tahu derita yg saya tanggung..sakit..masih sakit..namun wajah? Senyum lah walau payah..tiada yg dapat mengerti hati kita melainkan diri kita sendiri..sudah tamat waktu untuk saya mengharap ihsan dr insan yg xmengerti..kini..saya pasang azam..andai sakit ini diredahi oleh Allah untuk saya bawa hingga mati..saya redha tanggung azab dunia…setimpal dgn dosa2 saya.. Seawal umur 18 tahun dulu..saya menanggung beban sarat dengan marah…memikirkan sakit dan perkaitan nya dengan dosa seumpama membahaskan bahawa saya punya banyak dosa..saya banyak belajar dari pengalaman jiwa muda..berbaik sangka dgn Allah.. setiap kali saya sakit..tidak lekang bibir menyebut Allah..tidak surut mata mengalir mutiara cinta hati buat Illahi.. rupanya Allah mengirimkan salam rindu pada saya..saya terikat dengan cinta..benar kata pujangga..cinta itu bersulam kesakitan..untuk merasai nikmat cinta..rasailah sakitnya menanggung cinta.. Allah maha Besar..kini..saya bukan lagi nur yang dahulu..merintih mengharap ihsan..mengharap budi bicara orang lain..mengharap pengertian bahawa saya sakit..kini..sakit ini saya tanggung sendiri..belajar dan berusaha sedaya mungkin untuk menjinak jiwa layu jadi tegar .. Andai dahulu saya tidak di pandang manusia..kini saya seringkali mendapat panggilan telefon dr `kawan2` dahulu yg saya tidak pernah tahu bahawa mereka mengenali diri ini..bertanya khabar..dan seterusnya di khabarkan bahawa mereka juga sakit seperti saya..kata mak..manusia itu tidak akan sedar kesusahan org lain sehingga mereka merasa kesusahan itu sendiri…saya tersenyum kelat.. mengaharap kelembutan hati dr Ya Latif..menerima manusia yang pernah menghina saya dahulu..kejamnya dunia…sungguh kerana itu dunia hanya tempat untuk bersinggah.. Bersahabat kerana Allah..saya menyimpan hasrat..berdoa saban mlm..untuk cuba mencari memori yang hilang..sakit saya ini telah turut sama melenyapkan hampir separuh memori hidup saya..saya ingin ke mekah..kembali mencari memori saya ke sana suatu ketika dahulu..mencari memori cinta sayu..mencari memori saat saya pegang erat tgn ibu bapa saya sendiri..andai bukan kerana sakit ini..sudah pasti saya genggam erat cita2 saya dahulu..namun kerana sakit ini saya genggam erat memori hari ini..andai dapat saya luahkan pd semua yg banyak berkorban untuk saya..ingin saya sampaikan..oh tuhan..andai sakitku ini mampu melenyapkan keskaitan dr ibu bapaku..aku sanggup..andai sakit ini mampu melenyapkan sakit dr ahli keluargaku..aku sanggup..andai sakit ini mampu membuatkan aku terus dekat pdMU…aku sanggup..saya sudah separuh lupa pd kawan2 yg byk membantu saya suatu ketika dahulu..mereka kini sudah jadi insan2 hebat dan sy memandang dr kejauhan..izinkan aku menumpang bangga dgn mu teman..andai pnuya ruang di syurga..nanti kita berbual di sana.. Merenung dalam2 pada kenangan dari foto lama..saya jadi layu…sungguh kalam Allah itu benar..dan Allah sentiasa mengirim kahabr rindu pada setiap hamba..dari langit tuhan.. Dari jiwa dalam jiwa..~cahaya~

Post a Comment

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP